8 april 2021 - Mark van Gameren

Wijkverpleging RST positief gewaardeerd door cliënten

Geplaatst in:

Cliënten die wijkverpleging krijgen van RST Zorgverleners zijn daar zeer positief over. Dat blijkt uit onderzoek van Van Loveren & Partners onder ruim 650 ondervraagden.

In heel 2020 heeft het gecertificeerde meetbureau uit Nijmegen cliënten bevraagd over hun ervaringen met de zorg- en dienstverlening door RST. Het onderzoek sluit aan op het nieuwe Kwaliteitskader Wijkverpleging dat in 2018 is opgesteld.

Compliment

Ineke van Dijk, directeur Wijkverpleging bij RST Zorgverleners, is dankbaar voor de mooie resultaten van het onderzoek. “Dit is een compliment waard aan al onze medewerkers die zich elke dag inzetten om onze cliënten de beste zorg te geven.”

Negen onderwerpen

In de enquête is over negen verschillende onderwerpen een vraag gesteld. De uitkomsten laten zien dat cliënten van RST Zorgverleners op alle negen onderwerpen positievere ervaringen hebben dan cliënten van de referentiegroep uit 2019. Het meest positief zijn de ondervraagden over de onderwerpen ‘aandacht’, ‘gemak’, ‘deskundigheid’, ‘leven’ en ‘gezondheid’. Deze onderwerpen zijn als uitstekend beoordeeld.

Een ruime meerderheid van de cliënten ziet de onderwerpen ‘wensen’ en ‘kwaliteit’ als sterk punt. Over de onderwerpen ‘afgesproken tijden’ en ‘vaste zorgverleners’ zijn cliënten het minst positief. Maar met een score tussen de 40 en 50% is dit nog altijd ‘gemiddeld’.

Positieve aanbeveling

Naast hun ervaringen op de eerdergenoemde negen onderwerpen, is ook aan cliënten gevraagd of zij RST Zorgverleners zouden aanbevelen bij mensen met dezelfde ziekte of gezondheidsklachten. Zestig procent is daar zeker toe bereid, drie procent niet. Op basis van deze cijfers komt de Net Promotor Score (NPS), de maat voor klantloyaliteit, uit op 57. Een score die ruim hoger ligt dan die van de referentiegroep van 2018 (42) en van 2019 (31) van Van Loveren & Partners.